هتافات وأغاني الألتراس تسيطر على ميدان التحرير في مليونية "مصر مش عزبة"
أميرة وهبة


19-10-2012 | 23:48



148







مظاهرات التحرير

سيطرت هتافات وأغاني الألتراس، اليوم الجمعة، على تظاهرة اليوم الجمعة "مصر مش عزبة"، حيث ردد المئات من المتظاهرين غير المنتمين لحركات سياسية، هتافات شاركتهم فيها التيارت والحركات والأحزاب السياسية، كما قامت حركة 6 إبريل بترديد أغان خاصة بالحركة.

وحرصت منصة حزب الدستور على تشغيل أغاني الألتراس، وخاصة أغنية "في بور سعيد ضحايا"، و"يسقط يسقط حكم المرشد"،و"جنزورى ما جنزورشى.. مرسى لازم يمشى"، "ودستور مادستورشى المرشد مايحكمشى"، و"هما اتنين مالهمش أمان العسكر والإخوان".


من بين الهتافات أيضا: "يسقط يسقط حكم المرشد"، و"الشعب يريد إسقاط النظام"، و"لا لا للتأسيسية"، و"يا محني ديل العصفورة.. جماعتهم لسه محظورة.. نهضتهم لسه محظورة.. الحظ جاي الآن جاي من الميدان.. الإخوان كدابين لا إخوان ولا مسلمين".


كان من بين الأغاني أيضا: "الإخوان كدابين سرقوا الثورة باسم الدين.. قالوا حرية وقالوا عدالة إلبس أسود على الرجالة"، "قول ما تخفشي المرشد لازم يمشي"، "اسمعنا يا كبير للثورة راجعين اسمعنا كويس الميدان هو الشرعية"، "يا شهيد نام وارتاح واحنا نكمل الكفاح".


وعادت من جديد هتافات "عيش حرية عدالة اجتماعية.. عيش حرية إسقاط التأسيسية"، "اهتف يا مصري وقول لأ لأ للفلول"، و"6 إبريل بتقول من التحرير مصر مش هي الإخوان.. يا إخوان يا شفيق مصر دولة مدنية.. يا جماعة يا إخوان لسه الثورة في الميدان"، و"علي وعلي وعلي الصوت اللي بيهتف مش هيموت.. الدستور الثوري الحر يبقي بإيد الكل.. من الميدان بنقول الجماعة محظورة.. ارفع كل رايات النصر احنا شباب بنحرر مصر.. اسمع اسمع ياعريان الشرعية من الميدان".






الاهرام